2020年9月25日星期五

How to DCF:未來嘅100蚊而家值幾多?

 觀眾要求:要識基本財報結構,大路嘅item要知邊樣打邊樣

注意!!!呢篇係我嘅掙扎,仲學緊,唔保證正確亦唔構成投資建議!!

(事後檢討發現自己個Discount Rate無tax到,所以估值會比應有嘅細;我就唔特登改了,留條疤係度提自己)

(再提提大家,呢個估值用嘅假設唔係好合理,都有好多因素無考慮到,旨在帶大家走一次DCF係點做出尼,清下自己啲concept,千奇唔好用尼作投資參考)

-----------------------------------

無耐之前寫左篇文簡介下現存比較popular嘅三種估值方法,而我自己平常用嘅嘅係「參照交易法」,即係將啲價格化為巿盈率之類嘅倍數去估計價值。呢個方法比較方便,而且要求其起來可以非常求其,但缺點就係唔太準確吧(其實係我懶採集資料)。

咁點先可以更加準確咁估值呢?似乎現金流折現法係個唔錯嘅選擇。現金流折現法嘅核心可以歸納為兩點:

  1. 企業嘅價值全然在於其未來現金流量之和
  2. 現金流實現所需時間越多、不確定性越高,現值越低
第一點係啲基本定義,一間公司嘅價值自然就係佢有幾搵錢啦。第二點就分兩部分:時間價值同風險補償。
  1. 「而家拎100」同「一年後拎100」二揀一我諗無咩人會揀後者,但如果一年後拎110?120?130?個數慢慢加上去就開始有人會揀後者。當刻嘅購買力比未來嘅購買力吸引同有用,所以要延遲享用呢個購買力,必需要有補償,呢個就係錢嘅時間價值。
  2. 而家有人同你講,比100蚊佢,下年還番200比你,好似係個好好嘅offer啦,但如果係日日過大海爭成身債嘅賭仔offer你你借唔借?條友分分鐘聽日就比人分左屍啦!但如果係美國政府同你講又如何呢?莫講話借100還200, 借100還100.13(美國一年期債券收益率)都肯吖!你肯借幾多出去同舊錢收得番嘅機率有關,越唔可能收番,就要越高回報先有動力借出去,呢個就係錢嘅風險補償
未來要X蚊先值得我放棄而家嘅Y蚊呢?」就係現金流折現法核心問題。咁我地只要將未來現金流按照時間同風險折價,就可以得出呢未來金流嘅「現值」:

CFt/(1+r)^t
  1. CFt自然就係未來現金流個額啦
  2. t係年數,越遠嘅錢越唔值錢,所以年數越長(t越大)下面除果個數就越大
  3. r係折現率,用尼反映要求投資回報同金流嘅風險
去到呢度你已經明白左現金流折現估值法嘅基本原理啦!拿而家有條咁嘅式,咁只要plug番啲數入去就可以計到公司嘅價值鳥,之但係要plug啲咩數落去呢?下面我會用TSM做例子同大家講解一下,順手當做下練習咁。

一、現金流CFt

計CFt果陣要注意嘅係立足嘅角度。如果你係從散戶投資人嘅角度諗,CFt就會係股息;如果從股東角度諗,就會係所有流入權益嘅錢;今次我地由公司擁有人嘅角度諗,到底我間公司而家擁有嘅營運資產到底每年生緊幾多錢出尼呢?要解答呢個問題,就要由公司嘅收入同支出起步:
  1. 首先公司賣野收到錢(Revenue)
  2. 賣左嘅貨係要成本(Cost of Revenue)架嘛,咁我地要減走佢
  3. 然後營運公司係要燈油火蠟要出糧交租(Operating Expense),呢啲走唔甩都要減走佢,淨番嘅就叫Operating Income,如果無咩其他非經營嘅特別收入,呢個數又會等如Earning Before Interest and Tax(EBIT)
  4. 然後你要交過路費(稅)比政府,得出Net Operating Profit After Tax
  5. 跟住就到股東你⋯⋯老母吖!公司啲機器啊果啲野要維修要買新、仲要買料囤貨乜乜柒柒,唔係維持唔到競爭力*,雖然你可以花錢再投資(Reinvestment),但間公司會慢慢死亡
  6. 比哂上面呢啲支出之後,淨番嘅就係屬於公司可以自由支配但又唔會影響生存嘅金流Free Cashflow to Firm( FCFF),公式化之後係咁:
FCFF=NOPAT(1-TR)-Reinvestment

呢個係FCFF嘅基本形態,plug唔同數入去condense出唔同形態,但concept同上面係一樣的,有興趣可以係呢度研究下。方便起見(好附合我嘅風格)我會採用呢個形態:

FCFF=OCF+Int(1-TR)-Capex

事不宜遲,即刻執data計下過去五年佢嘅FCFF係點:
Acquisitions (of Property, Plant and Equipments),即係Capex,圖入面cut左啲字

第一行就係OCF,直接摘錄;Financial Cost有時會係Net,即係利息收入減支出,其實最好用番齋支出個數,好彩TSM財報個數已經係;稅率TR就係台灣公司稅,Google話我知嘅。收齊之後一計----原來係咁!但係過去嘅FCFF對估值係無用的,我地要以此為立足點,估計佢未來嘅FCFF有幾多。

二、成長

TSM係間好嘅公司我諗大家清楚過我啦,咁但係一間咁好嘅公司成長會係點架呢?估算成長有好多方法,例如:
  1. 計番佢過去平均成長率
  2. 計五年CAGR
  3. 睇專家Forecast
  4. 假設佢每年營收增加X%然後計番相應嘅OCF Margin同資本支出再計番個FCFF
  5. 計番佢再投資左幾多乘番佢資本回報率得出一個成長率
  6. 憑感覺定個成長率出尼
以上方法全部都可以計到一個估值出尼,而估值有無足夠代表性,關鍵係使用嘅Growth Rate GR有無充份理由、你嘅假設係咪符合現實。一個足夠認真嘅癲佬係應該做哂全部嘅結果出尼互相參考,但篇幅所限(樓主懶),呢度先用方法1同4嘅混合去估算未來五年現金流量,具體方法係咁:
  1. 按年計出FCFF占Revenue幾多(FCFF Margin),取五年平均值
  2. 計番過去五年平均Revenue增長
  3. 用2去Project番未來五年Revenue,乘番1計出FCFF
結果係咁的:
搞掂左CFt果部份,仲差r折現率。

三、折現率

上面講過,折現率既係要求嘅回報,又係風險反映,到底此話何解呢?當初我都諗左好撚耐。首先要記住,由我地用FCFF果刻起,我地就係公司嘅營運者,睇野要用老闆嘅角度。作為一個老闆,營運公司嘅風險係咩?其中一個就係賺番尼嘅錢唔夠cover資本提供者要求嘅回報:債權人嘅利息還唔到要破產、股權回報唔夠會被賣低股價⋯⋯為左避免呢啲事發生,投資回報**至少要cover到資本成本Weighted Avereage Cost of Capital WACC 先得!所謂WACC就係所有有息負債嘅加權平均利息,可以通過以下算式得出:

COD*D/(D+Ety)+COE*Ety/(D+Ety)

COD=Cost of Debt
D=Debt Book Value
Ety=Equity Book Value
COE=Cost of Equity

COD都有幾個計法,呢度我先用Interest Expense除番Debt得出佢個利率。

Interest Expenditure/Debt

COE方面,你可以自己訂一個對股票要求嘅回報,或者參考CAPM嘅公式:

COE=Rf+Beta(Rm-Rf)

Rf=Risk Free Rate
Beta=Volatility relative to market
Rm=Market Return

呢條野係一整個理論模型尼,我自己都未仔細研究,大約意思係將COE分部無風險利率同風險溢價(承受風險嘅報酬),後者就用Market Return為準,按Beta(此股相對巿場嘅價格波動)調較,高波動相當於高風險,要求回報就更高。

採集好數據就可以計到佢過去五年嘅WACC:

原則上隨住營業活動,債務比例係會變化嘅,所以我地係應該Project埋公司未來嘅負債率變化,每年用唔同嘅折現率,咁但係方便理解起見呢度我地先假設佢唔變先,反正好地地一間企業一般唔會有太大嘅負債率變化。預測用嘅折現率就先取五年平均嘅7.37%吧,咁我地就已經可以折現佢五年嘅現金流啦!

咦咦喂,2025果個做咩唔折現嘅?折現五年就夠?你當間公司淨係做五年?師傅,五年就執嘅公司你買埋我果份啦⋯⋯我地假設間野永續經營,而永續經營折現嘅現金流都需要折現,折現左嘅金流和就係Terminal Value。

四、終值 Terminal Value

咁但係永續經營咁多現金流,我咪計到永遠?唔是咁的,如果大家有讀到去中六,會知道有樣野叫sum of geometric sequences,只要個common ratio細過1就可以計到無限遠嘅和。DCF和果條式代番入sum of GS,條式會變左咁:
CFt+1/(r-GR)

係咪睇落仲簡單左呢!咁但係如果GR大過或者等於r咪計唔到?無錯無錯係有咁嘅情況,所以數學上GR係要細過r。除左咁之外,假設永續經營咁計算終值仲有幾點要留意:
  1. 無公司可以永遠增長高於GDP,長遠尼講競爭會令企業成長回歸經濟增長值
  2. 企業由成長期(即係前五年嘅設定)去到平穩期要比番平穩期嘅特點佢,成長率、負債率、beta等各種數字都要附合番平穩企業特點
  3. 穏定企業都有維持資本開支,千奇唔好忘記左
呢度我地假設佢由第六年開始停止成長,進入平穏期,咁啲數就要作出相應調整:
  1. 正路我地要搵番行業嘅平均負債率,但係我比較懶所以係咁咦加到去25%就算
  2. Beta跟番巿場,即係1
  3. 假設利息成本無變,咁新嘅COC就係6.38%
  4. 穏定成長率假設係2%,貼近番世界GDP增長
塞番啲數落條式之後我地就可以計到Terminal Value係$10282997,但要留意番一點:條式個度個t係base year +1,plug個數係下年嘅CF,然後將永續金流折現番去base year。呢度我地plug嘅係第6年嘅CF,即係折現個數係相當於係第五年嘅「現」值,所以我地要將呢個終值塞入第五年當成係第五年嘅FCFF,再折現番做今日嘅錢,最後加總五年所有DCF就可以得出個估值:
好野~終於計好啦!你就想吖!仲有一步吖屌你老母!

五、最後調整

記唔記得我地係公司營運者角度?你而家計出尼呢個價值係全部資本提供人共同擁有架!而且你只係考慮左佢嘅生錢力值幾多錢,本身佢啲錢你都未加番;仲有果啲乜尻少數股東權益呢?要減走哂佢地先可以得出股權價值,仲要除番股數同埋轉番美金!
最後得出個估值係59.64鎂,低過而家嘅78.63,可以話係呢個DCF所套用嘅假設下,現價高估左。

六、結語

咁係咪可以做結論話而家TSM嘅價格高估左好多唔適而買入呢?絕對唔係咁樣。留意番由一開始到最尾,呢個DCF估值嘅過程都運用左唔少假設:
  1. FCFF咁多計法淨係用OCF果個
  2. 未來嘅FCFF Margin係維持不變
  3. Revenue Growth係維持五年平均
  4. 五年後無transition直接進入穩定期
  5. 假設CAPM個條式係正確
等等等等⋯⋯59.64鎂只係運用呢堆假設下嘅估值。如果調高增長率去10%,估值會變成72鎂;折現率升到10, 估值會變53鎂;FCFF Margin提高到40%,估值會變左80鎂。如果你加番幾年transit去穏定期、詳細估計啲Capex啊乜乜柒柒再計,又會係另一番景象。

咁好多Critics就會屌,師傅你咁撚多假設,改少少就去左另一個次元咁估出尼托咩?

呢個係任何估值都會面對嘅問題:為左窺探未來,無論點都要做啲假設。DCF嘅優點你可以根據你對間公司嘅認知去更動你嘅假設、為個Model增加唔同嘅input,儘量貼近你所認知嘅現實;換句話說,你係可以將果啲咩引領世界、台灣的肝果啲虛無嘅榮光轉化成實實在在嘅數字,得出「如果係咁嘅話價值係咁多」嘅答案。只要設想唔同嘅case,估值就會變左一個範圍,你知道邊個價位代表咩假設,亦都知道果個scenario係合唔合理。比如用番我地啱啱個model,TSM去到500蚊果陣佢要每年增長一半,咁你係咪要做埋火星人生意先得?

DCF係一個sandbox咁嘅野,比你試驗唔同情況下間公司應該係幾錢,但無可否認佢的確涉及好多假設。加上因為估值採用嘅數據係二手數據(財報嘛),本身就有唔準嘅成份,強求估出一個「啱」嘅數字本身係唔可行亦無意思,因為估值始終係估未來,自然係有不確定性會令個數唔準或者變化。估值個作用,純粹在於揭示價值大約嘅範圍,等你可以遠離信念泡沫或者食下人血饅頭。

-------------------------

*機器呢啲長期用嘅洗費叫資本支出 Capital Expenditure, Capex,會Book入Balance Sheet之後一年一年咁係Profit and Loss度以燈油火蠟嘅形式扣番;囤貨買料呢部份叫non Cash Working Capital,又係唔會出係本年Profit and Loss但要減番

**至於點解折現率相當於投資回報,大家可以研究下咩叫IRR,簡單尼講IRR係考慮左現金流嘅時間價值嘅回報率

PS:其實對於唔同階段同行業特徵嘅公司啲數有唔同處理方法,得我再學好啲再寫下案例!
PPS:爭在大家有關財報嘅文,有拖無欠

3 則留言:

  1. 你TSM 2024 future cash flow 怪怪地, 上一年先40萬, 下一年變左成千萬

    回覆刪除
    回覆
    1. 哦哦 是咁的 因為2025及打後係永續經營折現額 個數係折左去第5 年 所以要加入第五年個數一齊再折 所以個千萬係第五年+之後全部時間 先會咁多

      刪除

我嘅願景

金錢、自由與尊嚴:開博文

「果日太古城有個阿叔,好豪咁對住啲狗講話『我攞少少錢出尼就買得起你地三萬隻狗』,果下我先意識到原來錢係咁有用。唔好話買起咩,至少我可以資助我認同嘅事業先」同朋友閒談講起,原來係資本主義嘅世界,錢先最有效嘅選票。 另一個朋友又講起佢係屋企同屋企人困獸鬥,下下比屋企人食住,疫情下又...